۴-۷-۱- معیارهای لازم برای طرح فونداسیون

برای طراحی مناسب یک فونداسیون پمپ، باید شرایط زیر برقرار باشد:

الف) برای بارهای استاتیکی:

  • فشار زیر فونداسیون تحت بارهای استاتیک، باید کوچک تر از مقادیر مجاز خاک باشد (از گزارش مکانیک خاک استخراج می شود). این فونداسیون، نباید به طور دائم نشست نماید؛ در واقع نشست، باید در حد مجاز باشد.

ب) برای بارهای دینامیکی:

  • تشدید یا رزونانس نباید رخ دهد؛ به عبارت دیگر فرکانس طبیعی سیستم خاک فونداسیون پمپ، نباید هرگز با فرکانس بهره برداری پمپ انطباق پیدا کند. در واقع در این قبیل موارد، همیشه یک منطقه تشدید معرفی می گردد که فرکانس طبیعی سیستم خاک فونداسیون پمپ، باید خارج از منطقه باشد.
  • دامنه حرکات در فرکانس بهره برداری، نباید از دامنه معینی که معمولا در مورد هر پمپ توسط سازنده اش مشخص می شود تجاوز نماید. اگر دامنه محاسبه شده، در محدوده قابل قبولی قرار داشته باشد، ولی در وضعیت تشدید یا نزدیک به وضعیت تشدید باشد، طراحی، حتما باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.
  • ارتعاشات حاصله، نباید باعث صدمه رساندن به افرادی که در کارخانه کار می کنند، و یا خسارت رساندن به سایر دستگاهها گردد. طبیعت ارتعاشی که ممکن است مضر تشخیص داده شود، به فرکانس ارتعاش و دامنه حرکات بستگی دارد. منحنی هایی پیشنهاد شده است که در آنها، محدوده های مختلفی برای فرکانس و دامنه ارتعاشات به منظور مقاصد مختلف (شکل ۳۱۲) تعیین گردیده است.

دو خط قانونی (خط چین) در گوشه بالای شکل، که معرف خطر برای ساختمان ها و مرز احتیاط برای ساختمان ها می باشند، برای ارزیابی اثر انفجارات قابل استفاده می باشند. در ضمن، محدوده مشخص شده برای پمپها و فونداسیون پمپهای معرف محدوده لازم به منظور انتخاب فونداسیون مناسب برای پمپ نبوده، بلکه معرف محدوده ای معلمان و قابل اعتماد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید