۴-۵-۶- جنس مواد مورد استفاده در اورینگ پمپ ها

قبل از بررسی و مطالعه جنس مواد مورد استفاده در اورینگ پمپ ها، باید با عبارات و اصطلاحات زیر آشنا شد:

الف) پلیمر: پلیمر نتیجه اتصال شیمیایی مولکول ها درساختاری  زنجیر مانند و طولانی است. هم پلاستیک ها و هم الاستومرها نیز به عنوان پلیمر طبقه بندی می شوند. در این بخش از الاستومرها که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مشابه دارنده و پلیمر نامیده می شوند.

توجه: بیشتر اورینگها، از چند نوع خاص پلیمرها مانند نیتریل، ای پی ام EPDM و نئوپرن ساخته می شوند.

ب) لاستیک: مواد لاستیکی، از موادی غیر از درخت های لاستیک تهیه می شوند، که به انها لاستیک مصنوعی گفته می شود. در صنعت، واژه لاستیکی برای هر دو نوع مصنوعی وطبیعی  آن به کار می رود؛ ولی در این کتاب، منظور از لاستیک، لاستیک مصنوعی است.

ج) الاستومر: اگر چه الاستومر به معنی لاستیک است، ولی به عنوان پلیمری با وزن و بالا تعریف می شود، که در برابر نیروی کششی با فشاری، یک جریان پلاستیک و سریع و تقریبا با بازگشت پذیری کامل از خود نشان می دهد. در بیشتر موارد، چنین و قبل از انجام فرآیند روی آنها، لاستیک با پلیمر خام نامیده می شود.

اگر چه یک پلیمر پایه با وزن مولکولی بالا، بدون اضافه کردن نرم کننده یا رقیق کننده و با استفاده از ابزار مناسب به حالت غیر پلاستیک ذاتی تبدیل می شود و در دمای اتاق بیت می گردد، اما اغلب باید الزاماتی وجود داشته باشد تا الاستومر نامیده شود؛ به همین جهت، انجمن تست و مواد امریکا (ASTM)، معیارهای زیر را برای تعریف الاستومر بیان می کند:

  • هنگام کشیدگی به میزان تقریبی ۱۰۰٪، نباید بکشند و پاره شوند.
  • بعد از نگه داشتن به مدت ۵ دقیقه در ۱۰۰٪ کشیدگی، باید در مدت ۵ دقیقه پس از آزاد شدن، به مقدار معادل ۱۰٪ طول اصلی منقبض شوند. (توجه: مواد با سختی بالا، چنین خصوصیاتی را از خود نشان نمی دهند، اگرچه جزء الاستومرها هستند).

د) ترکیب: ترکیب ها، مخلوطی از پایه پلیمر و سایر مواد شیمیایی هستند که یی لاستیکی را تشکیل می دهند. به عبارت دقیق تر، ترکیب، مخلوط خاصی از اجزای شیما است که ویژگی خاصی را در کاربرد مشخصی از خود بروز می دهد.

مینای بهینه سازی، انتخاب بهترین نوع پلیمر از دهها نوع پلیمر مختلف می باشد. اگر جزء لاستیکی، و عوامل مسلح کننده مانند کربن سیاه، عوامل ولکانیزاسیون و بهبود دهنده مانند پراکسید، فعال کننده ها، نرم کننده ها، شتاب دهنده ها، آنتی اکسیدان ها، آنتی ژنان اضافه شود، خصوصیات نشت بندی و سایر خصوصیات آن بهبود می یابد.

عبارات ترکیب و الاستومر، اغلب به جای یکدیگر به کار برده می شوند. این کار برد، معمولا به نوع با کلاس خاصی از مواد مانند ترکیبات نیتریل یا الاستومرهای بوتیل اشاره می کند. به خاطر داشته باشید که وقتی در این کتاب یک ترکیب ویژه مورد بحث قرار می گیرد، منظور، ترکیبی از مواد مختلف است که مشخصات ویژه ای داشته و با یک عدد مشخصه واحد شناخته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید