۲-۱۰-۲- پمپ های دیافراگمی خودمکش

پمپ های دیافراگمی خودمکش، اغلب برای پمپاژ آبهای غلیظ، لجن حاوی مواد ساینده یا خاک به کار می روند. نمونه ای از این پمپ ها در شکل ۱۶۰ نشان داده شده است.

در این پمپ، جریان سیال، ناشی از حرکت دیافراگم می باشد. وقتی دیافراگم از کف محفظه بالا می رود، ایجاد مکش کرده و به کشیده شدن مایع از طریق شیر مکش به درون محفظه منجر می گردد؛ و وقتی دیافراگم در حال پایین رفتن است، مایع از طریق شیر تخلیه خارج خواهد شد. هنگامی که ذرات جامد از حرکت دیافراگم جلوگیری می کنند، یک میله کوپلینگ فنری وارد عمل شده و وقتی که پمپ در حالت مکش تغذیه می باشد، و شن و پودر به علت متوقف شدن پمپه تمایل به ته نشین شدن یا سخت شدن داشته باشد این میله فنر کوپلینگ، شروع به کار می کند.

یادآوری: هنگام روشن شدن مجدد پمپ، فنر چند ضربه می زند تا دوباره پودر با مایع مخلوط گردد.

  • الف) نازل راه انداز

اساس عملکرد نازل راهانداز، تامین سیال برای مرکز پروانه پمپ در هنگام راه اندازی است. این سیال، از باقی مانده سیال درون محفظه (بعد از آخرین توقف پمپ) کشیده می شود. در این روش، از یک محفظه با شکل خاص استفاده خواهد شد که دارای یک انشعاب مکش در بالا بوده، و یک شیر (یک طرفه) روی انشعاب، از سیفون شدن دوباره سیال به عقب، از طریق خط مکش، جلوگیری می کند. در حالت دیگری از این روش، از یک مخزن جداگانه حاوی مایع باقی مانده که به پمپ متصل است، استفاده می شود

هنگام راه اندازی، جریان پیوسته ای از این مایع باقی مانده از طریق نازل راه اندازه به مرکز پروانه ریخته می شود. جریان از نازل به صورت اسپری پاشیده شده و توسط پروانه، جاروب می گردد و هوای آن، دوباره گردش می یابد تا هنگامی که هوا کاملا تخلیه شده وجریان نرمال، از طریق پره ها به درون لوله مکش کشیده و از لوله تخلیه، خارج گردد.

در این هنگام، جریان سیالی که از مدار راه انداز می گذرد، به طور دستی با خودکار از طریق شیر قطع کننده جریان متوقف می شود. طراحی دیگر پمپ خودراه اندازی می تواند شامل طراحی حلزونی های مخصوص با پره های راهنما برای بهبود اثر نازل باشد. هنگامی که پمپ شروع به کار می کند، مخلوطی از مایع هوا در روی گذرگاه پروانه به وجود می آید، سپس هوا در مقطع نازل، جدا شده، از انشعاب تخلیه عبور کرده و مایع برای گردش مجدد بر می گردد.

توجه: این مراحل، تا تخلیه شدن تمام هوا از لوله مکش و پر شدن کل لوله مکش از سیال، ادامه دارد.

راندمان پمپ، در شرایط عملکرد معمولی مقداری کاهش می یابد، مقدار این کاهش، توسط طراحی فرم نازلی که در داخل محفظه باقی می ماند، تعیین می شود و با استفاده از طراحی مناسب، می توان افت ها را به حداقل رساند.

  • ب) دیفیوزر

اصول کار کرد دیفیوزر، مانند نازل راه انداز است، به طوری که باید در زمان متوقف بودن پمپ، شرایط را برای نگه داشتن مقداری از مایع باقی مانده در محفظه، فراهم سازد. هنگام راه اندازی مجدد، این مایع از کانال دیفیوزر عبور می کند تا به پروانه ها برخورد نموده و به صورت اسپری در آید؛ و به این ترتیب، هوا مانند سیستم نازل، خارج می گردد

  • ج) اژکتور

پمپ جت یا پمپ اژکتور نیز به عنوان وسایلی کمکی، برای ایجاد خاصیت خودمکشی در پمپ های گریز از مرکز به کار می روند. در واقع سطح معینی از مایع، در درون مدار اژکتور باقی می ماند و هوا را از لوله مکش به داخل می کشد. هوا از پمپ می گذرد تا از خروجی تخلیه گردد ( که اغلب در مخزنی که در خروجی نصب شده، جدا می گردد)، گردشی جریان ادامه می یابد تا زمانی که لوله مکش، کاملا از هوا تخلیه شده و پمپاژ عادی شروع شود (یعنی اگر مخزنی نصب شده باشد، هوا کاملا از مخزن تخلیه گردد).

از آنجایی که مقداری از دبی پمپ توسط جریان عبوری از تزریق کننده تلف می شود، یک مدار خود بالانس به کار گرفته می شود. هنگامی که عملیات پمپاژ به حالت عادی خود برسد، این خودبالانس، به صورت خودکار، جریان عبوری از مدار از کتور را متوقف می نماید. از کتورها، این مزیت را دارند که می توانند هد مکشی زیادی به وجود آورند و اغلب، به وجود ناخالصی ها در مایعات جابه جا شونده حساس نیستند، مگر در صورتی که ناخالصی ها، خاصیت چسبندگی داشته باشند؛ و در حالی که سیال، حاوی مواد جامد باشد، یک تانک ته نشین (حوضچه آرامش) در طرف مکش قرار دارد، تا امکان ورود مواد جامد را به مدار از کشور کاهش دهد.

  • د) پمپ خروج هوای ثانویه

این سیستم خودمکش، یک پمپ ثانویه را به پمپ گریز از مرکز اولیه ترکیب می کند.  وسیله دوم، اغلب یک پمپ رینگ مایع (پمپ هایی که می توانند با هم روی یک محور باشند) با یک پمپ جانبی است که می تواند مقابل پروانه گریز از مرکز نصب شود. در این وضعیت، باید وجود مقدار معینی از مایع در کانال جانبی تضمین شود. هدف پمپ ثانویه، تخلیه هوا از محفظه پمپ و خط مکش می باشد. به محض اینکه محفظه از مایع پر شد، پمپ گریز از مرکز شروع به کار می کند و پس از این، هر دو پمپ به صورت موازی کار خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید