۲-۷-۲- اصول کارکرد پمپ دیسکی

پمپ دیسکی، بر اساس اصول منحصر به فردی کار می کند که با مبنای کار کرد پمپ های سانتریفوژ و جابجایی مثبت متفاوت است. این مکانیزم پمپاژ، Discpac نامیده شده که شامل  مجموعه ای از دیسک های موازی با فواصل مساوی است. سیال، از طریق دهانه مرکزی به آن وارد شده و بین دیسکل های موازی دوار محبوس می شود (شکل ۱۳۶).

چرخش دیسک ها، گرادیان سرعت و فشار در عرض Discpac را ایجاد می کند. سیال، پس از کسب انرژی از دیسک، به سمت خارج و لبه آن حرکت کرده و بدین ترتیب، مسیر سیال در پمپ، به مسیری مارپیچ تبدیل می شود (شکل ۱۳۷).

به دلیل چسبیدن مولکولهای سال به سطح دیسک ها، لایه مرزی تشکیل می شود.

دیسک ها  انرژی دورانی خود را از طریق لایه های مرزی به سیال منتقل می کدو سببی برای لایه مرزی دوار، به لایه های مجاور منتقل شده و بدین ترتیب، کرادیان فشار و میدان پرو دینامیکی در درون و بین مولکول ها ایجاد می گردد.

در اینجور قانون پسای ویسکوز وارد عمل می شود زیرا تا زمان چرخش کل جرم سیال انرژی به لایه های دیگر مولکولها انتقال می یابد. این نیرو، به لایه های مرزی اعمال شده و بنابر این مجموعه ای از جریان های موازی مولکول های سیال پدید می آید (شکل ۱۳۸).

ترکیب لایه های مرزی و نیروی پسای ویسکوز، یک میدان نیروی دینامیکی قوی ایجاد می کند که سیال را به جلو رانده و یک پروفیل جریان هیدرولیکی آرام و بدون نوسان پدیدمی آورد.

همچنین، لایه حایلی مولکولی بین سطح دیسک و سیال بوده و مانع برخورد کامل آن دو با یکدیگر می شود. در حقیقت، هیچ گونه برخورد شدیدی پین سیال و اجزای متحرک پمپ رخ نمی دهد و این نکته ای است که پمپ دیسکی را از پمپ های دیگر متفاوت می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید