۲-۵-۳- اجزا پمپ اسلاری

پمپ های اسلاری، دارای اجزای اصلی و متعددی به شرح زیر می باشد:

  •  الف) پروانه ها

پروانه، اصلی ترین قطعه دورانی بوده، و به طور معمول، دارای پره هایی است که نیروی گریز از مرکز را به سیال اعمال کرده و سیال را هدایت می نماید. پروانه پمپ های اسلاریا اغلب از نوع ساده (تک خمشه و تخت) و یا فرانسیس (لبه های ورودی تا اندازه ای به سمت چشم پروانه کشیده شده اند) می باشند (شکل ۹۱).

از مزایای پروفیل پر فرانسیسی می توان به راندمان بالا، عملکرد مکشی بهتر و در بعضی از پمپ های اسلاری تا اندازهای طول عمر سایشی بیشتر اشاره نمود. دلیل طول عمر سایشی بیشتر در پره های فرانسیس را می توان چنین توجیه نمود که زاویه حمله سیال در ورودی تا اندازهای بهبود می یابد.

پروانه با پره های ساده در بسیاری از کاربردهای اسلاری، خصوصیات عمر سایشی بهتری را نشان داده است، همچنین در مواقعی که پروانه های الاستومری مورد نیاز می باشد، این پروانه ها مشخصه های مناسب تری دارند.

تعداد پره های پروانه بسته به اندازه ذرات در اسلاری، اغلب بین ۳ تا ۶ عدد متغیر است.

پروانه پمپ های اسلاری، اغلب از نوع بسته می باشند، زیرا این پروانه ها راندمان بالاتری داشته و در محدوده لاینر جلویی، کمتر دچار سایش خواهند شد.

پروانه های نیمه باز نیز که گاهی اوقات در کاربردهای ویژه مورداستفاده قرار می گیرنده  اغلب در پمپ های کوچک به کار می روند. در این پمپ ها، ممکن است انسداد ذرات جامد، مشکل ساز شود. پروانه باز، می تواند به ایجاد نیروی برشی به پمپاژ کف، کمک کند.

مشخصه دیگر پروانه پمپ های اسلاری، پره های کمکی در پشت و جلو صفحات پروانه می باشد. این پرده ها دارای سه وظیفه کلی هستند: اولا کاهش فشار در محفظه آب بندی ثانیا جلوگیری از بازچرخش سیال به سمت چشم پروانه، ثالنا جلوگیری از ته نشین شدن رسوب ذرات جامد بین فضای پروانه و پوسته.

توجه به الگوهای جریان و نرخ سایش داخل پمپ، از مهم ترین معیارهای طراحی پروانه در پمپ های اسلاری است (شکل ۹۲).

بعضی از پروانه های استاندارد و غیر استاندارد (ویژه) در شکل ۹۳نشان داده شده است.

پروانه های غیر استاندارد (ویژه)، ممکن است در کاربردهای زیر مورد استفاده قرار گیرند:

الف) پمپاژ ذغال سنگ خشن و زبر: ذرات بزرگ، ممکن است باعث انسداد بک پروانه بسته ۵ پره شوند؛ بنابراین یک پروانه ویژه با تعداد ۴ پره، می تواند مناسب باشد.

ب) پمپاژ مواد فیبری و الباقی: الباف بلند، ممکن است باعث انسداد ورودی پروانه های استاندارد شود؛ در نتیجه پک پروانه ویژه Chokeless، می تواند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد.

ج) هد ورودی بالا: در مواقعی که هد ورودی، به قدری بالا است که آببندهای گریز از مرکز قادر به کار نمی باشند، یک پروانه دیفرانسیلی (شکل ۹۴) ممکن است مناسب باشد.

د) سایش های بسیار بالا: در بعضی کاربردهای سایشی بسیار بالا مانند خروجی های آسیاب، یک پروانه و بزه با چشم کوچک شده می تواند عمر سایشی پروانه را افزایش دهد.

  • ب) پوسته

بیشتر پوسته های پمپ های اسلاری آهسته تره از پمپ های آب می باشند؛ در واقع، کاهش سرعت در پوسته، باعث کاهش نرخ سایش در پوسته می شود.

شکل پوسته، اغلب به صورت نیمه حلزونی یا دایره ای با لقی زیاد در نقطه آب شکن می باشد. این اختلافات در شکل ۹۵ نشان داده شده است. راندمان در این پوسته ها نسبت به پوسته های حلزونی، پایین تر بوده، اما این موضوع، در مقابل افزایش عمر مایشی پوسته قابل پذیرش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید