۲-۳-۷- انتقال مایع

بعد از مکش اولیه، فرآیند جریان به طور خودکار از جابه جایی ترکیب مایع فوم مانند به انتقال مایع خالص، تغییر می کند. پمپ چند منظوره، بعد از پر شدن کامل، می تواند بعنوان یک پمپ گریز از مرکز معمولی در نظر گرفته شود. روش انتقال انرژی به سیال پمپ شونده در پمپ ساید کانال، در مقایسه با پمپ های گریز از مرکز معمولی، سبب انتقال انرژی بیشتری به مایع می شود. این فشار تولیدی، بیشتر در مقایسه با پمپ های گریز از مرکز معمولی، باید یک مزیت مهم شمرده شود.

مایع پمپ شونده، در مسیر خود از مکش تا رانش، به دفعات بین فضاهای پروانه، باز چرخش می یابد. فشار، از مجموع پالس های وارد شده بر سیال در باز چرخش ایجاد خواهد شد. این فرآیند، یک اثر داخلی چند مرحله ای است (شکل ۸۰). عبور جریان از داخل کانال های طبقات مختلف پمپ، به دلیل نوسانات قابل ملاحظه در عبور از مسیرهای خاص، سبب کاهش اندکی در راندمان می شود، مانند اتلاف در اثر جریانات کوچک نشتی از فضاهای کوچک توپی پروانه که به منظور توازن و روانکاری وجود دارند.

روش های ریخته گری بهینه و ساخت با دقت بالا، رسیدن به راندمان تا ۴۰% را ممکن می سازد.

پمپ های چند منظوره، در موردی که سایر پمپ ها راندمان بهتری نداشته باشند، با در مواردی که استفاده از پمپ های دیگر مستلزم هزینه بیشتر است، استفاده می شوند. به عنوان یک قاعده کلی، این پمپ ها در جریان های کم و مدهای متوسط به بالا، استفاده می شوند؟ یعنی در سرعت مخصوص کم ۸ تاnq ۱۰ در این نقاط کاری، راندمان پمپ های چند منظوره، بالاتر از پمپ های گریز از مرکز است که در دبی پاین کار می کنند (شکل ۸۲)۔

توان مصرفی پمپ های مرکب، تقریبا یک سوم پمپ های آب استاندارد DIN EN 733 و پمپ های شیمیایی استاندارد (DIN EN 735) می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید