۲-۲-۳- ساختار و ساختمان پمپ های پلیمری

ساختمان پمپ های پلیمری از PDF ، PVC GFP و PE بوده، که معمولا به دو صورت تزریقی ساده و محافظت شده توسط زره فلزی ساخته می شوند.

پمپ های ساده: مطابق شکل ۶ این پمپ ها از تزریق مواد پلیمری بالا ساخته شده و فقط در قسمت یاتاقان بندی و شافت، فلزی می باشند.

نکته: کلیه قطعات در تماس با سیال، از پلیمر ساخته می شوند.

متریال های PE و PP برای مایعات خالص و تمیز تا حرارت ۸۰ و متریال GFP (پلی پروپیلن با الیاف شیشه) و PVDF برای سیالاتی با خورندگی و سایش تا دمای ۱۲۰ استفاده می گردند. پروانه، به صورت نیمه باز با کانال های نسبتا بزرگ، برای جریان سیال و به صورت یکپارچه و قوی ساخته می شود. در واقع پروانه، از تزریق مواد سبک و باس ساخته شده و به همراه پره های پشت پروانه، نیروهای محوری را برای طول عمر بلبرینگ ها و یاتاقان ها به حداقل می رساند.

از اورینگها و واشرهای ضد خوردگی (PTFF)، به منظور آب بندی قطعات پمپ استفاده می شود که حتی در فشارهای بالا، این سیستم، آب بندی خوبی را ایجاد می کند.

برای ساخت بوش روی شافت که با مایع در تماس است، از متریال های سرامیک ۲۰ Alloy و % Hastallery – B Silicon carbid ، Mftel Titaniu Al – yXifc905 بر حسبه نوع سیال و درجه حرارت و سایش استفاده خواهد شد.

مکانیکال سیل این پمپ ها، اغلب از نوع بیلوزی تفلونی است که در خارج پمپ نصب شده و برای مواد خورنده شیمیایی مانند اسیدها، بازها، نمکهاء اکسید کننده های قوی و دیگر سیالات شیمیایی کاربرد دارد. کلیه قطعات در تماس با مایع از جنس مقاوم ساخته شده اند. این سیل ها در خارج پمپ تصب شده و به راحتی قابل تعویض می باشند. جنس سطوح از سرامیک ۹۹ , ۵ در فیس ثابت، و GFT در فیس متحرک ساخته می شوند.

ساختار و ساختمان پمپ های پلیمری

یادآوری: در موارد خاص، می توان جنس سطوح سیل را از متریال های سیلیکون کارباید و کربن نیز ساخت. در شکل ۶۸ نمونه آنرا مشاهده می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید