۴-۳- یک پمپ های آلیاژ خاص و سوپر آلیاژها

مواد شیمیایی مختلف، فرآیندهای متعددی را در مسیر تولید طی می کنند، و ترکیب با تجزیه چندین ماده شیمیایی است که طی فرآیندها، به یک یا چند ماده شیمیایی تبدیل می شوند. تغییر ماهیت هر یک از این مواد شیمایی، شرایط شیمیایی و فیزیکی خود را می طلبد و اگر شرایط لازم مانند دما، فشار، سرعت عبور سیال و … تامین نشود، محصولی تولید نخواهد شد، از طرف دیگر، این شرایط بر استعداد خورندگی مواد شیمیایی می افزاید.

دانشمندان و متخصصین، برای غلبه بر مشکلات خورندگی و ادامه تولید، تلاش های فراوانی کرده، و آلیاژهای بسیار متنوعی را طراحی و تولید نموده اند، در واقع، ساده ترین آلیاژهای ساخته شده برای مقابله با خوردگی، گروه استنلس استیل ها یا همان فولادهای زنگ نزن است.

خصلت اصلی فولاد های استنلس، مقاومت در برابر زنگ زدگی است (داشتن کرم بیش ٪۱۲ موید همین مطلب است)، نیکل موجود در این فولادها، حتی به مقدار زیاد هم نمی تواند به تنهایی مقاومت در برابر خوردگی را زیاد کند؛ ولی با حضور کرم، می تواند تا حد زیادی این وظیفه را به خوبی انجام دهد. مزیت اصلی نیکل، تسهیل ایجاد فاز آستنیت و بهبود خاصیت مقاوم به ضربه فولادهای کرم – نیکل دار است، و مولیبدن شرایط خه این فولاد را تثبیت می کند.

توجه: عامل افزایش مقاومت به خوردگی، موضعی است.

به منظور اطمینان از تشکیل کاربیدهای پایدار که باعث افزایش مقاومت به خوردم بین دانه ای می شود، افزودن تیتانیوم و نیپیدیوم به انواع معینی از فولادهای کرم نیکل دار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید