۳-۳-۶- سایر خصوصیات پمپ های آتشنشانی

دیگر خصوصیات پمپ های آتشنشانی:

  • تمام اندازه گیری ها و محاسبات، باید برای آب تمیز با دمای ۲۰ درجه سانتیگراد انجام گیرد.
  • برای حالتی که دبی به ۱۵۰٪ نقطه کاری می رسد، توان مورد نیاز موتور، باید مشخص شود و در صورت درخواست کار فرما، توان نامی محرکه بر اساس این حالت انتخاب گردد.
  • برای اطمینان از عملکرد پمپ ها در شرایط خواسته شده، سازنده باید هر پمپ را جداگانه با آب تست کرده و گواهینامه های تست را ارایه نماید. در گواهینامه تست باید منحنی عملکرد، توان جذبی موتور و منحنی بازده نشان داده شود.
  • در مواقعی که پمپ باید مکش منفی انجام دهد، نباید از پمپ های سانتریفیوژ استفاده نمود.
  • هر پمپ، باید پلاک جداگانه ای داشته باشد. در پلاک پمپ، باید فشار کاری، دبی نقطه کاری، سرعت چرخش و فاکتورهای عملکرد موتور ذکر گردد.
  • هر پمپ، در سمت رانش و مکش، باید دارای فشارسنج باشد.
  • پوسته هر پمپ باید دارای شیر فشار شکن باشد.
  • کوپلینگ موتور پمپ و سایر اجزا دورانی پمپ، باید به محافظ (گارد) مجهز باشد.

الف) موتورهای الکتریکی: در مورد موتورهای الکتریکی، باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

  • الکتروموتورها باید طبق استاندارد ۱-NEMA MG باشند.
  • تمام الکتروموتورها باید برای کار کرد دایم مناسب باشند. سه موتورها نباید سرویس فاکتور کمتر از ۱/ ۱۵ داشته باشند.
  • در مواقعی که امکان پاشش آب وجود دارد، الکتروموتورها باید از نوع TEFC باشند.- در مواقعی که در تأمین برق عدم قطعیت وجود دارد، باید منبع قدرت بدکی تأمین شود.
  • وقتی برای تأمین برق الکترو پمپ، از ژنراتور استفاده می شود، منبع انرژی باید الزامات استاندارد ۱۱۰NFPA را داشته باشد.

ب) موتورهای دیزل: برای استفاده از موتورهای دیزل، باید نکات مهم زیر را مورد توجه قرار داد:

  • موتورهای دیزلی استفاده شده در پمپ های آتشنشانی، باید قابل اطمینان و با کن بالا بوده و برای سیستم های آتشنشانی طراحی شده باشد.
  • در حالتی که موتور دیزل انتخاب شده است، باید دمای محیط و ارتفاع از سلس مورد توجه قرار گیرد.
  • پمپ و دیزل موتور باید توسط کوپلینگ های انعطاف پذیر کوپله شوند.
  • دیزل موتورها باید به گاورنر مجهز باشند و قابلیت تنظیم سرعت دیزل بین ۱۰٪ شات اف و ماکزیمم بار کاری پمپ را داشته باشد.
  • دیزل موتور باید دارای دستگاه خاموش کننده افزایش سرعت باشد؛ که رفتی سرعت ۲۰/ افزایش می یابد، دیزل خاموش شود.
  • موتور باید به سرعت سنج مجهز باشد.
  • موتور باید داری گیج فشار روغن باشد.
  • موتور باید دارای نشانگر دما باشد.
  • تمام نشانگرهای کنترلی موتور، باید بطور مناسبی به تابلوی کنترل متصل گردند.
  • هر دیزل موتور، باید به دو باتری ذخیره مجهز باشد.
  • هر باتری باید برای نگه داشتن سرعت میل لنگ که توسط سازنده توصیه شده، دو برابرظرفیت داشته باشد.
  • هر دو باتری، باید دارای کنتاکتورهای دستی کنترلی باشند تا وارد مدار گردند.

ج) تجهیزات جانبی: برای انتخاب تجهیزات جانبی، رعایت نکات زیر الزامی است – شیر آلات مکش و رانش، باید از نوع دروازه ای OS&Y باشند.

  • در مواقعی که بین قطر فلنج مکش و لوله مکش اختلاف سایز وجود دارد، باید از یک تبدیل خارج از مرکز استفاده کرد.
  • در مواقعی که بین فلر فلنج رانش و لوله رانش اختلاف سایز وجود دارد، باید از یکی تبدیلی مرکزی استفاده شود.
  • پمپ های آتشنشانی باید دارای شیر فشار شکن پوسته، شیر تخلیه هوا در خروجی برای پمپ های دو مکشه اسپلیت کیس و فشارسنج باشند.

د) پمپ های جاکی: در مورد پمپ های جاکی، باید به خاطر سپرد که:

  • در سیستم آتشنشانی، برای ثابت نگه داشتن فشار در تمام زمان ها از این پمپ ها استفاده می شود.
  • پمپ های جاکی، باید فشار خروجی کافی داشته باشند تا فشار مورد نظر سیستم محافظتی آتشنشانی تأمین گردد.
  • پمپ های جاکی، از ایجاد ضربه قوچ (وقتی پمپ اصلی وارد مدار می شود) جلوگیری می کند.
  • تمام اندازه گیری ها و محاسبات، باید برای آب تمیز با دمای ۲۰ درجه سانتیگراد انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید