۲-۹-۲- پمپ های فشار قوی طبقاتی

این پمپ ها از قرار گرفتن چندین پرسه به صورت سری و پشت سر هم ماشته می شوند. همان طور که پیش از این گفته شد، در صورت بستن پمپ ها به صورت سری (خروجی پمپ اول ورودی پمپ دوم باشد) می توان فشار پمپ ها را با دبی یکسان بالا برد. اگر دبی پمپی را Qو فشار آنرا Hدر نظر بگیریم، فشار پمپ طبقاتی، برابر خواهد بود با (n طبقات یا پمپ های بسته شده می باشد). در شکل ۱۴۸ منحنی مشخصه بک پمپ طبقاتی نشان داده شده است.

پمپ های طبقاتی به دو دسته عمودی و افقی به شرح زیر طبقه بندی می شود:

الف) پمپ های طبقاتی عمودی

عمومی ترین پمپ های طبقاتی عمودی پمپه های شناور پیام های عمیق و نیمه عمیق، و پس از آن، پمپ های عمودی تزریقی آب به دیگ های بخارمی باشد در شکل ۱۴۹ نمونه ای از پمپ شناور و در شکل ۱۵۰، نمونه ای از پمپ دیگ بخار را مشاهده می نمایید.

ب) پمپ های طبقاتی افقی

پمپ های طبقاتی افقی ، بیشتر در سیستم های انتقال پر فشار آب در مسیرهای طولانی، پمپاژ مواد نفتی با فشار زیاد، سیستم های بویلرقید وائر، سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس) و در برخی موارد، جابه جایی و انتقال گاز های مایع و مایعات دو فاز (پمپهای ساید کانال) به کار برده می شوند. در برخی موارد که پمپ های طبقاتی دارای فشار زیاد وتعداد طبقات بالا هستند، به دلیل پدید آمدن نیروی محوری زیاد، باید از سیستم های توازن بالانس درام و دیسک درام استفاده نمود (برای توضیحات بیشتر، به بخش پمپ های بویلرفید مراجعه کنید). در شکل ۱۵۱ نمونه ای از پمپ های طبقاتی برای مصارف عمومی، و در شکل ۱۵۳، پمپ طبقاتی با فشار بسیار بالا برای سیستم های اسمز معکوس، بویلر فید و راکتورهای اتمی نشان داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید