۲-۸-۲- مشخصات پمپ های Hygienic

این پمپ ها صرف نظر از ساختمان و طبقه بندی در ساخت، دارای ۴ ویژگی مهم و بکان زیر میباشند:

۱- صیقلی بودن سطوح کلبه سطوح این پمپ ها شامل گذرگاه های ورودی و خروجی، محفضه به، قطعات داخلی مانند: پروانه، دنده و با هر قطعه ای دیگر که بر حسب ساختار ساختمانی پمپ با مبال در تماس است، از سطوح صیقل و الکترو پولیش شده، ساخته می شود. این عمل، همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، مانع از به جا ماندن مواد بعد از انتقال در روی سطوح گردیده و در نتیجه، عدم فساد و آلودگی را باعث می گردد؛ و همچنین شستشوی پمپ در محل نصب (CIP) و استریل نمودن”(SIP) را آسان و مطمئن تر می سازد.

۲- قسمت آب بندی (مکانیکال سیل ): این پمپها، طوری طراحی و تعبیه شده اند که حداقل تماس را با سیال داشته و در نقاط تماس احتمالی، مکان و حفره ای جهت باقی ماندن مواد وجود نداشته باشد؛ و یا در صورت وجود، هنگام شستشوی بمب، آن قسمت به خوبی تمیز گردد. لازم به یاد آوری است که بیشتر مکانیکال سیل ها در پمپ های دنده ای و حتی سانتریفوژ این پمپها، از نوع سیل خارجی بوده و همینطور دریل مکانیکال سیل با سیستم فلاشینگ خارجی بسیار به چشم می خورد. در شکل ۱۴۳ بکشد نمونه مکانیکال سیل خارجی روی پمپ نصب گردیده است.

۳- سیم اتصالات پمپ: اتصالات پمپ در قسمت های ورودی و خروجی، طوری ساخته می شوند که بالاترین یکنواختی سطوح اتصال را دارا بوده و در نتیجه، از اتصالات متعارف در پمپ های دیگر استفاده نمی گردد. اتصال معمولی، به خاطر دارا بودن ناهمواری های بسیار زیاد در سطوح اتصال و عدم پاکیزگی، بعد از شستشو ایجاد آلودگی می کند.

اغلب در این پمپ ها از دو مدل اتصال استفاده می شود:

مدل اول: بیشتر در صنایع غذایی به چشم می خورد و به صورت مهره و ماسوره با دنده های درشت بوده که در ورودی و خروجی پمپ ها به صورت دنده های رو به خارج ساخته می شوند و در نتیجه، سطوحی بسیار صاف و یکنواخت در اتصال به وجود می آید

مدل دوم: در صنایع دارویی کاربرد فراوان داشته، و از بسته های کمربندی استفاده می گردد. ورودی و خروجی در این سیستم، به صورت فلنج با لبه های کوچک ساخته می شود که مشابه این فلنج، روی لوله اتصال ساخته شده است. این دو فلنج، توسط یک واشر واسط و یک بست کمربندی به هم متصل می گردند.

در شکل ۱۴۴، نمونه ای از اتصالات ماسوره ای و کمربندی قابل مشاهده است.

۴- سادگی باز و بسته کردن: به دلیل نیاز مداوم بر شستشو (CIP) و استریلیزه نمودن (SIP) این پمپ ها، و همچنین نیاز به سهولت در مونتاژ و دمونتاژ کردن، سیستم باز و بسته کردن این پمپ ها باید بسیار ساده بوده و در زمان اندکی، انجام پذیرد. حلزونی پمپ های سانتریفوژ هایژنیک، معمولا توسط یک بست کمربندی دو تکه لولایی و یک پیچ به پمپ بسته می شود، و با باز نمودن مهره سر شافت پمپ، پروانه و مکانیکال سیل را می توان جدا نمود؛ بنابراین با باز و بسته کردن ۲ پیچ، کل پمپ مونتاژ یا دمونتاژ می گردد. در پمپ های دنده ای و برخی از پمپ های سانتریفوژ، از پیج های خروسکی بزرگی استفاده می شود که به جانی قابلیت باز و بسته شدن توسط دست را داشته باشد. در شکل ۱۴۶ نمونه ای از بست کمربندی، و در شکل ۱۴۵ نیز نمونه ای از پیچ های خروسکی را مشاهده می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید