۲-۶-۵- راهگاه آزاد

مفهوم راهگاه آزاد، ارتباط خاصی با پمپ های فاضلابی دارد. این مفهوم، بیانگر توان پمپ در عبور دادن جامدات درون سال از درون پمپ و یا توانایی کار کرد غیر قابل انسداد آن است. اندازه راهگاه آزاد، نشان دهنده بزرگ ترین شی، کروی است که می تواند از داخل پروانه و دهانه های محفظه پمپ عبور کند. اگر راهگاه آزاد، همراه با دو عدد بیان شود، آن دو عدد، نشان دهنده طول و عرض بزرگ ترین شیء مستطیل شکل است که میتواند آزادانه از داخل پمپ عبور نماید.

همانطورکه در شکل ۱۲۶ نشان داده شده است، توانایی کار کرد غیر قابل انسداد پمپ به شدت تحت تاثیر راهگاه آزاد آن است. در پمپ های کوچک و متوسط، معمولا اندازه رامگاه آزاد نزدیک به ۸۰ میلی متر، برای فاضلاب تصفیه نشده کافی است.

نکته: در پمپ های بزرگ تر (جریان بیش از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه) حداقل اندازه راهگاه آزاد، باید ۱۰۰ میلی متر باشد

وجود راهگاه آزاد، تضمین کنده کار کرد ایمن پمپ در برابر انسداد نیست. هندسه پرهها وپروانه نیز در این مساله دخالت داشته، و کیفیت بمب های سازندگان مختلف از این نظر متفاوت است. در مواردی، مشکل انسداد یک مدل پمپ با تغییر سازنده آن حل می شود، به طوری که پمپ جایگزین، همان سرعت دورانی، تعداد پره ها و راهگاه آزاد مشابه با پمپ قبلی را دارد. امکان ایجاد انسداد در پمپ ها از محلی به محل دیگر متفاوت است. طراحی خطوط تغذیه فاضلاب ایستگاه پمپاژ نیز در کار کرد پمپ ها اهمیت زیادی دارد، زیرا پمپ ها باید توده های جامدی را که ممکن است در این خطوط تجمع کنند انتقال دهند. شرایط واقعی سیستم های فاضلابی، امکان شبیه سازی آزمایشگاهی را نداشته و ویژگی های خوب پمپ های فاضلابی در برابر انسداد ناشی از تجارب کاربردی دراز مدت است.

دیدگاهتان را بنویسید