۲-۶-۳- اجزا و ملاحظات طراحی

تقریبا تمامی پمپ های مستغرق فاضلابی، اجزاء و طراحی های مشابهی داشته، و تفاوت عمده سازندگان، در کیفیت تولید، مونتاژ و استفاده از مواد با کیفیت بالا می باشد. اجزاء اصلی این نوع پمپ، به این شرح است:

  • الف) پوسته پمپ

پوسته پمپ یا همان حلزونی، وظیفه جمع آوری، هدایت و افزایش فشار مانومتریک سیال خروجی از پروانه پمپ را به عهده دارد. معمولا پوسته پمپ، به گونه ای طراحی می شود تا حداکثر گذر گاه آزاد (Free passage) سیال به دست آید. منظور از گذرگاه آزاد، مقدار فضایی است که ذرات جامد امکان عبور از آن را دارند. این گذرگاه معمولا به صورت قطر دایره و یا طول و عرض بیان می شود. گذرگاه آزاد بزرگ، امکان می دهد که ذرات جامد بزرگ تری از پمپ عبور نموده و همزمان، امکان انسداد پروانه و پوسته په کاهش یابد. پوسته پمپ، به صورت یک تکه ریخته گری شده و اغلب از موادی مانند چدن خاکستری (۲۵ GG)، داکتیل (۴۰GGG) و یا استنلس استیل ۳۱۶ یا ۴۰۴ ساخته می شود.

  • ب) محور (Shafl)

همان گونه که قبلا اشاره شد، محور پمپ و الکتروموتور به صورت یکپارچه ساخته شده و معمولا متریال محور، از فولادهای ضد زنگ با حداقل ۱۲٪ کروم (مانند ۴۰۲۱/۱ انتخاب می گردد. انتخاب محور، از فولادهای ضدزنگ، علاوه بر افزایش طول عمر و استحکام محور، از زنگ زدگی محور بر اثر تماس با فاضلاب جلوگیری می کند، روتور، روی محور پرس می گردد و پس از انجام عملیات ماشین کاری و سنگ زنی، مجموعه روتور و محور (روتور کامل) بالانس دینامیکی می شود. بالانس دینامیکی، با دستگاه مخصوص و در نزدیکی دور نامی روتور انجام می گیرد. اگرچه از نظر تئوری، سرعت چرخش روتور تاثیری بر میزان نا بالانسی روتور ندارد، اما به منظور ایجاد شرایط واقعی روتور، معمولا این بالانس (بالانس مجموعه روتور و محور) مطابق ۱/۱۹۴۰ ISO با گرید   ۵/۲ G انجام می گیرد.

  • ج) آب بندی محور

آب بندی محور در این پمپ ها، به صورت مکانیکی (مکانیکال سیل) است. در این پمپ ها، از دو عدد مکانیکال سیل استفاده میشود. مکانیکال سیل ها، به صورت متقابل روی محور قرار گرفنها که مکانیکال سیل سمت پمپ با سیال پمپ شونده و مکانیکال سیل سمت موتور، با روغن یا پارافین، روانکاری و خنک کاری می شود. وجود دو عدد مکانیکال سیل، باعث افزایش ضریب ایمنی و افزایش طول عمر پمپ خواهد شد. معمولا در این پمپ ها، جنس قطعات الاستومری مکانیکال سیل از NBR، فیس های متحرک و ثابت از جنس سیلیکون کارباید و قطعات فلزی از استنلس استیل انتخاب می گردند.

در شکل ۱۲۴، یک نمونه آب بند مکانیکی نشان داده شده است.

نکته: در برخی از مدل های پمپ های مستغرق و به خصوص موتور پمپ های شناور، سازندگان، از سیم پیچ هایی با روکش پلاستیکی و پلیمری استفاده نموده و داخل پوسته موتور را با آب پر می کنند و در واقع داخل الکتروموتور و دور سیم پیچ ها را آب فرا می گیرد. این عمل، باعث حذف مکانیکال سیل شده و در نتیجه، به جای آن از یک کاسه تمد استفاده می گردد؛ در ضمن این کار، باعث تسهیل در عمل خنک کاری الکتروموتور در هنگام کار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید