با آنکه مقالات و کتاب های تخصصی فراوانی در خصوص کار کرد پمپ های اسلاری نوشته شده و در اختیار ما است، اما در باره برآورد دقیق Hf برای کاربردهای گوناگون اسلاری ها، اطلاعات و مقالات محدودی در دسترس می باشد. در مواقعی که طول مسیر پمپاژ بسیار زیاد است، محاسبه دقیق Hf مورد نیاز می باشد. در سایر موارد، عموما Hf را به صورت نسبتی از هدر دینامیکی کلی بیان می کنند، اگرچه خطاهای زیاد در محاسبه هد دینامیکی کلی، در Hf نیز منعکس می شود.

الف) اسلاریهای همگن

در اسلاری های همگن، تمام ذرات جامد از ۵۰ میکرون کوچک ترند؛ و اگر غلظت به قدر کافی پایین باشد، Hf، مانند آب تمیز محاسبه شده و روابط تجربی مربوط به آن، مانند طبقه A از اسلاریهای ناهمگن خواهد بود.

اگر غلظت به قدر کافی زیاد باشد، منحنی تنش تسلیم اسلاری، تأثیر زیادی بر مقدار Hf می گذارد. در این موارد (اسلاړی های همگن با غلظت بالا)، باید با سازندگان پمپ مشورت کرد.

ب) اسلاری های ناهمگن

طبقه A: تمام ذرات جامد، از ۵۰ میکرون بزرگ تر و از ۳۰۰ میکرون کوچک تر بوده و غلظت وزنی که از صفر تا ۴۰% می باشد. منحنی افت هد نمونه ای برای این طبقه، در شکل ۱۲۰ نشان داده شده است

بررسی داده های Hf برای این اسلاری ها، نشان داده است که برای هر غلظت مواد جامد، مقدار ,fH اسلاری بیشتر از ,Hf آب برای سرعت های تقریبا زیر Vl30.1 است مقدار Hf به خاطر رسوب گذاری ذرات جامد، از حد مشخصی کمتر نمی شود؛ این حد، برابر است با VL0.70 که در آن، Hf اسلاری تقریبا برابر با Hf آب در سرعت VL می باشد.

داده های تجربی به صورت زیر خلاصه می شود:

  • در V1 , 3 (تقریبا): Hf اسلاری تقریبا از نظر عددی برابر با Hf آب است.
  • در VL 0.7 (تقریبا): Hf اسلاری در مینیمم مقدار خود بوده و Hf اسلاری، از نظر عددی، برابر با Hf آب در سرعت VL می باشد.

از نظر اقتصادی، بهترین سرعت برای اسلاری، سرعتی است کمی بالاتر از سرعت VL بنابراین این روابط آزمایشگاهی، اجازه میدهد قسمت مفید منحنی برآورد Hf اسلاری را با توجه به منحنی Hf آب با قطر لوله مشابه، ترسیم نماییم.

نتیجه آنکه، برای محاسبه Hf اسلاری در اسلاری های طبقه A ، باید یک روش قابل اعتماد برای محاسبه Hf آب به کار گرفته شود.

شکل ۱۲۰، نحوه ترسیم منحنی Hf اسلاری را بر پایه منحنی Hf آب نشان می دهد. هر منحنی  اسلاری در سرعت  VL3.1.به صورت مماسی، به منحنی Hf آب می رسد. تأکید شده است که این روش آزمایشگاهی و تجربی محاسبه Hf ، برای اسلاری های طبقه A، کاملا دقیق نبوده، اما در صورت نبودن داده های تست آزمایشگاهی برای هر اسلاری و یا اطلاعات قابل اعتماد دیگر، دقت قابل قبولی برای بسیاری از کاربردهای اسلاری دارد.

طبقه B: تمام ذرات جامد، از ۵۰ میکرون بزرگ تر و از ۳۰۰ میکرون کوچک تر بوده و غلظت وزنی Cw از ۴۰٪ بیشتر است.

اغلب افت هد اصطکاکی برای این طبقه، از طبقه A بیشتر است، زیرا تأثیر برخورد ذرات جامد با دیوار های لوله در این حالت، بیشتر بوده، و با افزایش Cw، پیشتر نیز خواهد شد. افزایش افت هد اصطکاکی، شدیدا تحت تأثیر متغیرهایی مانند Cw ، S ، S1 ، D50و دانه بندی دقیق مواد جامد، می باشد. به همین خاطر، ارایه یک روش تجربی ساده برای برآورد Hf اسلاری غیر ممکن می باشد.

به طور کلی، مقدار اسلاری fH در محدوده وسیعی تغییر می کند؛ از مقداری تقریبا برابر با غلظت ۴۰٪ برای طبقه A اسلاری شروع، و برای سرعت های بیشتر از VL مقداری حدود ۲ برابر یا بیشتر از اسلاری های طبقه A خواهد داشت.

بنابراین، برای اسلاری های طبقه B مقدار Hf اسلاری با استفاده از یک ضریب تجربی برآورد می شود. برای برآورد اولیه، مقدار H اسلاری را از منحنی ۱۲۰ به دست می آوریم.

مقادیر واقعی Hf ، ممکن است ۲ برابر یا بیشتر از مقدار برآورد شده باشد، که این مقدار تخمین زده شده، باعث می شود ضریب ایمنی در برآورد توان و دور، با دقت بیشتری لحاظ شود.

توجه: بسیاری از محصولات سازندگان پمپ های اسلاری، برای کار سنگین در کاربردهای اسلاری طبقه B استفاده می شود.

بعضی از کاربرد های این پمپ ها به شرح زیر است:

  • Mill Discharge Plant
  •  Thickener Underflow
  • Sand Tailing Stacking
  •  Gravity Concentrator Feed

طبقه C: ذرات جامد بزرگتر از ۳۰۰ میکرون و غلظت وزنی Cw، صفر تا ۲۰٪ می باشد.

اصولا افت هد اصطکاکی برای اسلاری های طبقه C بسیار بیشتر از طبقه A است.

در کاربردهای نرمال حفاری، Cw غالبا کمتر از ۲۰٪ می باشد؛ زیرا عملا ایجاد پیوستگی در خط جریان مکش، با وجود چنین ذرات جامد بزرگی در غلظت های بالاتر، غیر عملی خواهد بود. برای سرعت VL و بالاتر از آن، Hf اسلاری برابر با Hf 1.1 آب می باشد.

طبقه D: ذرات جامد، بزرگ تر از ۳۰۰ میکرون و غلظت وزنی Cw ، بیشتر از ۲۰٪ می باشد.

اصولا أفت هد اصطکاکی برای اسلاری های طبقه D بیشتر از طبقه A است. مقادیر Hf ممکن است در آغاز، با روش طبقه A برآورد شود، اما Hf درست اسلاری برای سرعت های بالای VL، ممکن است تا سه برابر و با بیشتر تغییر نماید. بنابراین برای سرعت و توان ضرایب ایمنی باید در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید