۲-۵-۱۴- دیگر محدودیت های طراحی

محدودیت دیگری که در طراحی این نوع پمپ باید مورد توجه قرار گیرد، آب بندی محور است. آب بند محور، یکی از مهم ترین اجزای مکانیکی پمپ های اسلاری سانتریفیوژ است، که باید به درستی انتخاب شود. در پمپها، سه نوع متداول آب بندی به شرح وجود دارد:

الف) آب بندی گریز از مرکز (دینامیکی)

آب بند گریز از مرکز، یک آب بند دینامیکی و خشک است که وقتی پمپ، در حال چرخش است عمل نموده و وقتی پمپ خاموش است و چرخش ندارد، هیچ اثر آب بندی ندارد. در حالت ثابت، یک آب بندی ثانوی عمل آب بندی را انجام می دهد. آب بند ثانوی، می تواند یک آب بند زبانه ای و یا پکینگ روانکاری شده با گریس باشد (شکل ۱۰۱).

آب بند گریز از مرکز، از پره های پشتی پروانه و بک اکسپلر که در محفظه جداگانه ای در پشت پروانه و هم جهت با آن می چرخد، تشکیل شده است.

اکسپلر، به عنوان توربین عمل کرده و باعث کاهش فشار اسلاری در محفظه اکسپلر می گردد. این کاهش فشار، باعث می شود اسلاری از پشت پروانه به خارج نفوذ نکند. اکسپلر، در داخل محفظه، تولید فشار کرده و از عبور اسلاری از نزدیکی آب بند ثانوی، جلوگیری می نماید.

آب بندهای گریز از مرکز، به خاطر سادگی و موثر بودنشان، متداول ترین آب بند مورد استفاده در کاربردهای اسلاری است. فشار ورودی و سرعت دورانی (rpm) محدود کننده عملکرد این آب بندها می باشند (شکل ۱۰۲).

ب) آب بندی نوار گرافیتی (گلند پکینگ)

آب بندی نواری ترم، دومین نوع آب شد متداول استفاده شده در کاربردهای اسلاری است. این آب بند، شامل تعدادی حلقه نوار آب بندی نرم و فشرده شده داخل محفظه Stuffing Box و یک بوش محافظ روی محور می باشد. این نوع آب بندی، نیازمند روانکاری و خنک کاری مداوم با سیال تمیز، برای جلوگیری از ایجاد گرمای زیاد به خاطر اصطکاک می باشد.

کیفیت، تعداد و فشار این آب بندها، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید به دقت با شرایط کاری تطابق داشته باشد ( شکل ۱۰۳).

ج) آب بند مکانیکی

آب بندهای مکانیکی، به طور وسیع در کاربردهای اسلاری مورد استفاده قرار نمی گیرند، اما استفاده آنها در بعضی کاربردهای خاص، در حال افزایش می باشد. آب بندهای مکانیکی، از دو صفحه ثابت و متحرک تشکیل شده اند که تحت فشار مکانیکی و هیدرولیکی، از نشتی سیال جلوگیری می کنند. سیلیکون کارباید گریدA و تنگستن کار بایئد، متداول ترین مواد استفاده شده برای ساخت این صفحات می باشد

استفاده از آب بندهای مکانیکی در کاربردهای اسلاری، مستلزم توجه ویژه به محدودیت های این آب بندها می باشد. عموما، فیمست آب بندهای مکانیکی، بالا بود سازنده: باید متناسب بودن آب بند پیشنهادی را برای کاربرد مورد نظر گارانتی نماید.

متخصصان آب بندهان فعالانه در حال گسترش این نوع آب بندها با قابلیت اعتماد بالا قیمت پایین می باشند، که این موضوع باعث گسترش استفاده از آب بندهای مکانیکی خواهد شد. در کاربردهایی که نمی توان از آب بندهای گریز از مرکز استفاده نمود، و همچنین در مواقعی که آب تمیز در دسترس نمی باشد، زمینه برای استفاده از آب بندهای مکانیک مهیا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید