۲-۴-۴- آب بندی محور پمپ روغن داغ

آب بندی محور این پمپ روغن داغ، از دو بخش تشکیل شده است؛ در محفظه آب بندی پمپ، که روی سرپوش محفظه قرار دارد. معمولا برای آب بندی محور پشت پروانه، از سه عدد توار گرافیتی نسوز استفاده شده، که در مقابل این نوارها نیز، یک رینگ ساده فولادی به کار رفته است. در بعضی از مدل ها به جای نوار آب بندی، از بوش های گرافیتی با سیلیکون کارباید و یا بوش های برنجی با تلورانس های خاص استفاده شده، که از جریان زیاد و پر فشار روغن داغ به سمت محفظه یاتاقان ها جلوگیری می کند. در طرف دیگر محور و در انتهای محفظه یاتاقان نیز، از یک آببند مکانیکی و بدون نیاز به خنک کاری و نگه داری استفاده شده است.

بعضی از سازندگان پمپ های روغن داغ، به جای مکانیکال سیل در این قسمت، از دو عدد کاسه نمد حرارتی که پشت سر هم نصب می شوند، بهره می گیرند. این عمل، باعث کاهش هزینه و سهولت تعویض قسمت آب بندی خواهد شد. محفظه مکانیکال سیل داخل یاتاقان، تو خالی بوده و توسط روغن خنک می شود؛ این محفظه با باز کردن پیچ ورود روغن و پیچ هواگیری، روی یاتاقان از روغن پر می گردد. این روغن، بلبرینگ سمت پمپ را روغنکاری و سیل مکانیکی را محافظت کرده، و بلبرینگ انتهایی، توسط یک گریس خور روانکاری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید