۲-۳-۹- ملاحظات کاربردی

در پمپ های چند منظوره، مانند پمپ های گریز از مرکز، جریان شعاعی، جریان متناسب با دور و هد متناسب با توان دوم دور می باشد؛ اگر چه اصول عملکرد آنها کاملا متفاوت است. پمپ چند منظوره، منحنی توان متفاوتی نسبت به پمپ گریز از مرکز دارد. توان مصرفی این نوع پمپها با افزایش جریان، کاهش می یابد؛ بنابراین، قانون قدیمی در پمپ های گریز از مرکز که پمپ باید با شیر بسته روشن شود، در مورد این پمپ ها درست نمی باشد. پمپ های چند منظوره، هرگز نباید با شیر بسته خروجی روشن شوند پمپ های گریز از مرکز و چند منظوره، دارای تفاوت های قابل ملاحظه ای در منحنی عملکردشان (دبی – ارتفاع) هستند. پمپ چند منظوره ساید کانال، دارای منحنی شیب دار خطی است (شکل a84). این مشخصه، امکان تنظیم فشار از طریق اختناق را امکان پذیر می سازد، زیرا تغییرات فشار، سبب تغیرات خیلی کوچک در جریان خواهد شد.

از دیدگاه کلی، فرایند تغییرات فشار در پمپ های چند منظوره، فقط تاثیر کوچک جریان این پمپ ها می گذارد. امکان تغییر فشار پمپ چند منظوره، از طریق تغییر بود وجود ندارد؛ اگر چه، با توجه به تفاوت های انواع گوناگون آنها، این پمپ ها با شرایط کاری مورد نیاز تطبیق می کنند و راندمان نسبتا خوبی در کل محدوده عملکرد دارند پمپ ها باید با شرایط کاری متغیر سازگار باشند؛ به عبارت دیگر، باید در هنگام کار، قابل کنترل باشند. منحنی تقریبا خطی پمپ های چند منظوره، استفاده از سیستم کنترل و ابسته به فشار در فرآیندها را ممکن می سازد؛ گرچه باید منحنى NPSH همواره کنترل گردد.

روش های تنظیم متعارف، شامل کنترل سرعت با مبدل فرکانس، و اختناق در خط خروجی یا کنار گذر می باشد. اگر از مسیر کنار گذر استفاده شود، به دلایل فنی، جریان مسیر کنار گذر نباید به خط مکش پمپ بازگردانده شود، بلکه باید به مخزن مکش، هدایت گردد. قبل از راه اندازی و برای اولین بار، باید حداقل بخشی از محفظه داخلی پمپ چند منظوره، از مایع پمپاژ پر شود تا از تشکیل رینگ مایع مورد نیاز برای عملکرد مناسب اطمینان به دست آید. برای استارت های بعدی، مایع کافی، داخل پمپ باقی خواهد ماند.

کارکرد بدون مشکل در باز چرخش های فرایند فناوری اثبات شده پمپ های چند منظوره، در هزاران کاربرد مورد استفاده قرار گرفته، و بهینه ترین گزینه برای انتقال جریانات دوفاز (مانند ترکیب گاز – مایع) می باشد (شکل ۸۵).

این پمپ ها کاربردهایی در بخش انتقال مایعات با نقطه جوش پامین (مانند گاز های مایع شده)  مبردهای مختلف (مانند آمونیاک) و دی اکسید کرین مایع تا دمای ۶۰- درجه سانتی گراد را پوشش می دهند خصوصیات این پمپ ها عبارتند از:

  • الف) عدم تاثیر پذیری از میزان گاز داخل مایع پمپ شونده.
  • ب) تولید فشارهای نسبتا بالا.
  • ج) محفظه ورودی مکش بزرگ و محوری.

در انتقال هیدروکربن ها، حلالها و سوخت های داخل مخازن ذخیره، استفاده از این پمپ ها، قابلیت بالای خودمکشی برای مخازن و تریلرهای حامل سوخت ایجاد می کنند. در ضمن ساختار جمع و جور پمپ، یک مزیت به حساب می آید. یک کاربرد خیلی مهم دیگر این پمپ ها عبارت است از: تغذیه دیگ های بخار و انتقال آب کندانس تا دمای ۱۸۰ درجه، و یا هر جای دیگری که بخار می تواند سبب توقف فرایند شود، و به عنوان مثال، کاربرد در سیستم های بازیافت کندانس، باز چرخش آب داغ با برج های تقطیر. میزان NPSH پایین و عدم مستعد بودن نسبت به کاویتاسیون، پمپ های چند منظوره را برای این کاربردها کاملا مناسب می سازد.

این پمپ ها در طرح های محیط زیستی، مانند سولفور زدایی از گازهای شعله، گزینه مناسبی برای سیستم های جانبی مانند خنثی سازی مواد شیمیایی هستند. پمپ چند منظوره، برای دبی هایی تا ۳۵ متر مکعب بر ساعت و هدهایی تا ۳۰۰ متر موجود می باشند.

طرح متداول این پمپ ها، برای فرایند همراه با یک موتور استاندارد و شاسی معمولی است. طرس، به صورت خطی عمودی و کوپله مستقیم نیز در محدوده خاص، قابل ارایه میباشد.

انتخاب جنس و سیستم نشت بندی، به مایع پمپ شونده و شرایط کاری بستگی دارد. مواد ساختمانی در دسترس، شامل چدن، چدن داکتیل و فولادهای آلیاژی زنگ نزن می باشد. نشت بندهای محور، شامل نشت بندهای مکانیکی تک یا دوبل می باشد. در صورت تقاضا برای پمپ های بدون نشت بند، پمپهای محصور با محرک مغناطیسی توصیه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید