۲-۳-۵- ترکیب پمپ های ساید کانال با پمپ های گریز از مرکز معمولی

برای رسیدن به مقادیر پایین هد خالص مکشی مثبت، می توان پمپ های ساید کانال را به صورتی طراحی کرد که پروانه طبقه اول آن، از نوع گریز از مرکز باشد (شکل ۷۸). به دلیل مقادیر هد خالص مکشی مثبت مطلوب، این پمپ های ترکیبی، برای پمپاژ مایعات کندانس ها، مبردها، و سایر مایعات در نزدیکی نقطه جوش پا در مواردی که نیاز واحدها، استفاده از پمپ هایی با قابلیت مکش بالا را ایجاب می کند، ترجیح داده می شوند. در صورت استفاده از یک یا چند پروانه گریز از مرکز به صورت ترکیبی با پمپ های ساید کانال، می توان از ویژگی های مثبت هر دو نوع پروانه استفاده کرد.

پمپ های گریز از مرکز شعاعی، فقط مقدار محدودی از گاز داخل مایع را پمپاژ می کنند. در صورت افزایش میزان محتوای گاز بیش از ۵%، هد و دبی آنها به شدت کم میشود. مقادیر بیشتر محتوای گاز، سبب توقف کامل جریان خواهد شد. پمپ چند منظوره و ساید کانال با ساختار ویژه (شکل ۷۹)، مشکلی با ترکیبات گازی حتی در شرایط حاد ندارد. برای مثال، این پمپ ها برای تخلیه خط مکش از هوا، توانایی بالایی در خارج کردن هوا به کمک مقدار کمی مایع باقی مانده داخل محفظه پمپ را دارند.

خصوصیات طرح و اصول عملکرد

پمپ های چند منظوره، دو مزیت سیستم پمپاژ زیر را با هم ترکیب می کند:

  • الف) هیدرولیک پمپ ساید کانال، این امکان را فراهم می کند، تا هنگام انتقال گاز، هد پمپ تا حدود چهار برابر هد تولیدی توسط پمپ های گریز از مرکز شعاعی.
  • ب) هیدرولیک پمپ گریز از مرکز شعاعی در طبقه اول، رسیدن به مقادیر خیلی کم NPSH را فراهم می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید