۲-۳-۳- مزایای پمپ های ساید کانال

پمپ های ساید کانال، دارای دو مزیت کلی به شرح زیر هستند:

  • الف) هزینه پایین: در دبی های کم و فشارهای بالا، از نظر سرمایه گذاری و هزینه های کار کرد، این پمپ ها نسبت به پمپ های گریز از مرکز معمولی دارای برتری هستند.
  • ب) قابلیت مکش: این پمپ ها، قابلیت ایجاد خلا مکشی بالایی داشته و خودمکش هستند. این مساله، باعث می شود که این گونه پمپ ها، در مواردی که به دلایل ایمنی با مشکلات دسترسی، نصب در بالای مخازن ذخیره لازم است کاملا ایده آل باشند.

(نیاز به تجهیزات جانبی اضافی برای مکش وجود ندارد). همانطور که در شکل ۷ نشان داده شده، فرایند خودمکشی، در صورت وجود فشار اضافی در خروجی پمپ نیز تضمین می شود (فرایند تخلیه هوا در خط مکش، حداکثر ۲ تا ۳ دقیقه طول می کشد).

شکل ۷۷، منحنی مشخصه قابلیت مکش هوای خط مکش را نشان میدهد. داده ها به اندازه پمپ و تعداد طبقات بستگی دارد. در خلال فرایند مکش، پمپ در این محدوده کار می کند تا اینکه سطح مایع به دلیل خلا ایجاد شده در پمپ، بالا بیاید، برای یک زمان کوتاه، مخلوطی از گاز – مایع پمپ می شود تا اینکه پمپ به دبی پایدار خود برسد. مراحل عملکرد پمپ، بدون هیچ گونه تاثیری از بیرون تغییر می کند. زمانی که پمپ خاموش می شود می توان اطمینان داشت که داخل آن خالی نمی شود. مایع باقی مانده در پمپ، باعث ایجاد مکش دوباره، بدون نیاز به سوپاپ در خط مکش خواهد شد. با این توانایی خودمکشی، هنگام عملکرد پمپ در مواقعی که آمادگی بالا در کارکردهای متناوب مورد نیاز است، و یا مکش باید از بالاتر از سطح آب انجام شود و تخلیه خط مکش از هوا ضروری است قابلیت اطمینان افزایش می یابد، بنابراین می توان به دو قابلیت مهم زیر در پمپ ساید کانال اشاره نمود:

  • الف) پمپاژ مایعات محتوی گاز: این پمپ ها قابلیت پمپاژ مایعاتی تا ۵۰ شامل و گاز یا بخار را دارند؛ ضمن اینکه می توانند مایعات را در نزدیکی دمای جوش (مانند LPG پمپاژ نمایند. این پمپها در فشار بخار متغیر، ضد کاویتاسیون هستند (در بخار شدن جزیی، جریان متوقف نمی شود).
  • ب) تولید فشار بالا: فشار تولیدی توسط این پمپ ها، تا ۱۰ برابر بیشتر از فشار تولیدی توسط پروانه های معمولی در سرعت یکسان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید