۲-۲۱-۳- پمپ های دورانی پیچشی

پمپ های پیچوار که در فشارهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند، به صورت شماتیک در شکل ۲۵۲ نشان داده شده است.

در این پمپ ها، یکی از روتورها به شکل یک پیج با عدیده های متعدد می باشد وروتور دیگر، دارای لبه هایی است که درون روتور اول قرار می گیرند. طول قطعه کاری شافت، بزرگ تر از گام پیچ است. عملیات پمپاژ، به وسیله حرکت نقطه تماس بین دو رو توره در جهت محوری انجام می گیرد. این پمپ ها فاکتورهای تراکم بالایی را تولید می کنند، اما از آنجا که اندازه آنها بزرگ است، برای استفاده به صورت واحدهای چند مرحله ای مناسب نمی باشند. شکل ۲۵۳، چگونگی وابستگی سرعت پمپاژ بک پمپ دو روتوری را به فشار، نشان می دهد. همان طور که مشخص است، در محدوده فشار بالا سرعت پمپاژ افت می کند.

فشار نهایی پمپ های دو روتوری در ترکیب با پمپ های مولد خلا ابتدایی (پشتیبان)، با احتساب فشار اشباع روغن های خلا مورد استفاده برای روغن کاری یاتاقانها، می باشد. اگر از یک تله نیز استفاده گردد، فشار نهایی به میرسد؛ با توجه به اینکه فشار شکست پمپ های تک مرحله ای، در محدوده قرار دارد.

پمپ های دو روتوری، با سرعت پمپاژ sec/Lit 5000-5 در دسترس بوده و دارای مشخصه های ویژه است، که البته برای پمپ های باسرعت پمپاژ بالا، مصرف انرژی ویژه کمتر میباشد. ضمن عملیات پمپاژ با پمپ های حجمی خلا، پدیده های نامطلوبی چون نفوذ بخار سیال کار به داخل حجم تحت پمپاژ، آلودگی پمپ ها با مواد پمپ شونده دارای فشار بخار بالا و افت سیال کار از طریق مجرای خروجی پمپ وجود دارد. این پدیده های ناخواسته را می توان با نصب تجهیزات ویژه ای در جاده های روستای کندانسور ها، فیلتر ها و مانند آنها به حداقل رسانلی در فشارهای بالا (بیشتر از pa (100)، جریان معکوس بخار سیال کار، توسط جوان مقال گاز پمپ شونده، مجاروب می گردد و از این رو، به سیستم های محافظتی نیاز نمی باشد. در فشار های پایین تر، که مسیر پویش آزاد متوسط ملکولها، بزرگ تر از لوله مجرای ورودی پمپ است، بخارات سیال کار می تواند به سمت جلو به داخل جریان اصلی حرکت کرده و سرانجام به داخل حجم تحت پمپاز نفوذ نماید. اگر دمای پمپ، بزرگ تر از دمای حجم تحت پمپاژ باشد، جریان معکوس بخارات روغنی تا انتقال کل سیال پمپ به حجم تحت پمپاز ادامه می یابد، در این موارد، باید از دستگاه هایی چون تله استفاده گردد.

پمپاژ سیستم های خلا با بخارات آب با حلال های دیگر، که فشار اشباع آنها در دمای اتاق بالاست، به خطر آلودگی پمپ به مواد پمپ شونده منجر می گردد. در این گونه موارد، پمپ ها به دستگاه های بالانس گاز (شیر تعادل گاز) مجهز می گردند که در نتیجه آن، نسبت تراکم بخار پایین می آید و از کندانس شدن آن در پمپ، جلوگیری می شود. در پمپ های رو تور غلطکی، دستگاه تعادل گاز، به شکل یک نشتی است که تامین کننده هوای اتمسفری به داخل محفظه کاری می باشد.

در شکل ۲۵۴، نمونه ای از وسیله مورد بحث، جهت ورود گاز تعادل نشان داده شده مطابق شکل، بدنه پمه حاوی یک منقد (۸) است که به اتمسفر راه داشته و در قسمت جلو رو توی واقع است. ضمن چرخش روتور، این مجرا تنها در مرحله تراکم باز است، و در مرحله مکش، توسط قسمت جلو رو تور بسته شده و از این طریق، از ورود هوای اتمسفری به محققه و در نتیجه سیستم تحت پمپاژ، جلوگیری به عمل می آیند. به منظور تنظیم مقدار گاز تعادل ورودی، منفذ (A) از طریق یک نشتی به اتمسفر متصل است. اگر ٹشتی پت شود، پمپ در مد نرمال کار می کند، و چنانچه از وسیله تعادل گاز استفاده گردد، به علت انتقال گاز از محفظه تراکم به محفظه رقیق سازی، فشار نهایی پسپ ضعیف می شود.

برای جلو گیری از ورود ذرات گرد و غبار به داخل پمپ، در مجرای ورودی پمپ، یک فیلتر نصب می گردد تا ذرات بیشتر از ۱۰ را به دام اندازد. اتلاف سیال کار از طریق مجرای خروجی پمپ توسط یک تله کاهش می یابد. برای پمپاژ جریان های باد گازی ممکن است که تله های بکشی، کارایی مناسبی نداشته باشند و بنابراین در این گونه موارد، از فیلترها و تله های بیرونی استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید