۲-۱۷-۷- مکانیزم حرکت و نحوه کنترل دبی دوزینگ پمپ ها

تمامی مکانیزم های حرکتی دوزینگ پمپ ها، اغلب شامل سیستم چرخ دنده غوطه ور در یک محفظه روغن میباشد. در واقع محفظه روغن، برای افزایش طول عمر چرخ دنده ها به کار می رود. مشخصه های مکانیزم حرکت، عموما در ارتباط با نحوه کنترل جریان است؛ یعنی مکانیزم حرکتی، مناسب تر است که توانایی کنترل جریان دقیق تری داشته باشد.

یادآوری: یکی از روش های کنترل دبی، افزایش یا کاهش کورس موثر پیستون است. مکانیزمی که بتواند کورس موثر حرکت پیستون را به دقت کنترل کند، جدا از مسایل اقتصادی، ارجحیت خواهد داشت.

به طور کلی دو سیستم انتقال قدرت به شرح زیر وجود دارد:

الف) مکانیزم میل لنگ خارج از مرکز

همان طور که در شکل ۲۲۳ نشان داده شده، محور موتور، به یک چرخ دنده مارپیچی متصل است، این چرخ دنده، باعث گردش چرخ دنده متصل به میل لنگ خارج از مرکز شده و حرکت دورانی دنده ها سبب حرکت رفت و برگشتی میل لنگ و در نتیجه پیستون می گردد

دبی با تغییر موقعیت شیر کنترل و در نتیجه تغییر موقعیت درگاه By- pas در طول حرکت پیستون تنظیم می شود. اگر درگاه در موقعیت ۵۰ درصد طول کورس پیستون باشد، در نصف طول کورس رانش، سیال از درگاه خارج شده و عمل پمپاژی صورت نمی گیرد. پس از آن، در گاه، توسط پلانجر کنترل By-pass بسته شده و فشار سیال هیدرولیک، سبب تحریک دیافراگم و انجام عمل پمپاژ در نیمه دوم کورس رانش می گردد. باید به خاطر داشت که در این روش، طول کورس حرکتی پیستون، تغییر نکرده و در واقع قسمتی از کورس پیستون هدر می رود و باعث کاهش کورس موثر پمپاژ خواهد شد.

ب) مکانیزم میل لنگ دورانی

این طرح، عملکرد بسیار بهتری نسبت به مکانیزم میل لگی خارج از مرکز دارد. یک چرخ دنده مارپیچی دور بالا، دور الکتروموتور را کاهش داده و به میل لنگ دورانی منتقل می کند (شکل های ۲۲۴ و ۲۲۵)، یک میله رابط که در دو سر خود، یاتاقانهای کروی دارد، از یک طرف به میل لنگ دورانی و از طرف دیگر به مجموعه Cross head و پیستون متصل است. در حالت دبی صفر یا به اصطلاح کورس صفر، محور میل لنگ دورانی و محور چرخ دنده مارپیچ ، بر هم عمود هستند (شکل ۲۲۴). در این حالت، حرکت رفت و برگشتی مجموعه Cross head و پیستون، تولید نشده و فقط میله رابط، حول دایره میل لنگ دوران می کنند. بسته به انحراف زاویه میل لنگ نسب به محور چرخ دنده هارپیچ، کورس رفت و برگشتی شکل می گیرد. برای شکل گیری ماکزیمم کورس رفت و برگشتی، باید مشینه زاویه ممکن بین میل لنگ و محور چرخ دنده مارپیچی ایجاد شود. این زاویه، نسبت به حالت کورس صفر (زاویه ۹۰ درجه بین میل لنگ و محور چرخدنده مارپیچی) انداز گیری خواهد شد. صرفنظر از میزان تنظیم طول کورس، این سیستم، در انتهای کورس رانش، بیشترین نیرو را به سیال وارد می کند. این امر سبب می شود که حداکثر سیال ممکن از گذرگاه سیال تخلیه گردد.

همان طور که گفته شد، زاویه میل لنگ دورانی را می توان تغییر داد. این امر، سبب افزایش با کاهش طول کورس پیستون و در نتیجه تنظیم دبی از ۰ تا ۱۰۰ درصد می شود. معمولا برای کنترل دقیق دبی، از میکرومتر دستی یا اتوماتیک استفاده می شود. به هر حال با توجه به نوع مکانیزم، کنترل دایی در این حالت نسبت به مکانیزم حرکتی میل لنگ خارج از مرکز، دقیق تر و مطمئن تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید