۲-۱۵-۱- چگونگی کار کرد پمپ لوب

علت برگزیدن نام “لوب” برای این نوع پمپ ها، شکل پروفیل روتور آن است که خمیدگی ویژه ای دارد. این پمپ ها دو روتور داشته که بر خلاف پمپ های دنده ای، بدون تماس با یکدیگر کار می کنند. دو روتور، به وسیله یک جفت چرخ دنده هماهنگ می چرخند که این چرخ دنده ها درون محفظه ای جدا از محفظه سیال پمپاژی هستند. یاتاقان های شفت نیز، داخل محفظه دنده ها گذاشته می شوند، بنابراین سیال پمپاژی، با یاتاقان ها تماسی ندارد.

سیال درون محفظه پمپ، به دو قسمت مجزا تقسیم می شود (شکل ۱۹۰): بخشی از سیال، در محفظه سمت مکش و بخشی دیگر از سیال، در محفظه سمت رانش حبس می گردد. با چرخش روتورها، سیال از منطقه مکش به منطقه رانش هدایت می شود. با چرخش محورها، با اینکه هیچ گونه تغییری در حجم سیال سمت رانش به وجود نمی آید، ولی از حجم فیزیکی آن بخش، کاسته شده و سیال به خارج هدایت می گردد.

نبود تماس مکانیکی بین روتورها یا بین روتور و محفظه، سبب می شود که هیچ گونه باشی بین اجزای گردان رخ ندهد. تنها عامل سایش بین اجزا، خوردگی مربوط به نوع سیال و با ذرات جامد ساینده است. از آنجایی که بلبرینگ های محور، خارج از محفظه سیال قرار دارند، طول محور، نسبتا بلند می باشد که این عامل، سبب محدودیت فشار سیال خروجی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید