۲-۱۴-۱- انواع پمپ های روتاری

پمپ های روتاری، در انواع متفاوت زیر ساخته و عرضه می شوند:

الف) پمپ های بادامکی – پیستونی

نام دیگر این پمپ ها پمپ های روتاری پلانجری است که از یک عضو خارج از مرکز و یک بازویی که شکافی در قسمت بالای آن دارد، تشکیل شده است (شکل ۱۷۸). گردش محور، موجب به دام انداختن سیال در داخل محفظه خارج از مرکز می شود. با ولعه گردش، سیال از طریق شکاف تعبیه شده، مجبور به خروج از محفظه و خروجی پمپ می شود.

ب) پمپ های دنده خارجی

این پمپ ها، ساده ترین نوع پمپ های روتاری هستند. به محض اینکه دندانه های چرخ دنده ها در سمت مکش محفظه، از هم فاصله بگیرند (شکل ۱۷۹)، سیال، فضای بین آنها را پر خواهد کرد، سپس سیال با چفت شدن دندانه ها، فشرده و حرکت داده میشود. دندانه های چرخ دنده ها ممکن است تک مار پیچه، دو مارپیچه با نوک تیز باشند. در برخی از طرح ها، دنده های چرخ دنده هرزگرد، دارای سوراخ هایی است که از تو که دندانه ها به سمت مرکز چرخ دنده گسترش یافته اند. توسط این سوراخ ها، سیال از یک دندانه به دندانه بعدی حرکت می کند، بی آنکه اضافه فشاری تولید شود. در واقع اضافه فشار، به اضافه طر بلبرینگ ها و سر و صدای کاری پمپ منجر خواهد شد.

ج) پمپ های دنده داخلی

این نوع پمپ (شکل ۱۸۰)، از یک روتور با دندانه های داخلی، که با دندانه های خارجی چرخ دنده ایدل (idler) در گیر می باشد، تشکیل شده است. در این پمپ، ممکن است برای جلوگیری از برگشت سیال به قسمت مکش پمپ، از یک بخش هلالی شکل (شکل ۱۸۰) استفاده شود.

د) پمپ های لوبی

این پمپ ها، در عمل شبیه پمپ های دنده ای بوده و دارای دو، یا تعداد بیشتری روتور می باشند، که با سه، چهار یا تعداد بیشتری لوب روی هر روئور درگیر می شوند.

شکل های ۱۸۱ تا ۱۸۳)، روتورها، برای گردش مثبت، توسط دنده های خارجی هماهنگ می شوند. از آنجایی که سیال نسبت به پمپ های دنده ای، در تعداد دفعات کم و با مقادیر زیاد در هر دفعه به خروجی تحویل داده می شود، جریان این نوع پمپ ها خیلی ثابت نمی باشد. پمپ هایی که ترکیبی از پمپ چرخدنده ای و لوبی هستند نیز در عمل ساخته شده اند.

پمپ های لوبی

ه) پمپ های پیچی

این پمپ ها (شکل های ۱۸۴ تا ۱۸۶)، دارای یک، دو یا سه پیج رشته ای می باشند که داخل یک محفضه ثابته در گردشند. این پمپ ها در انواع مختلف برای مصارف گونه گونی طراحی می شوند.

پمپ های یک پیچه، دارای یک روتور مارپیچی هستند که به صورت مارپیچی در یک استاتور صریحی داخلی با لایر، در حال گردش میباشد. روتور، از فلز و استاتور، بسته به نوع سیال و ازلاستیک نرم یا سخت ساخته میشود.

پمپ های دو یا سه پیچه، به ترتیب، دو یا سه هرزگرد داشته، و جریان، بین رشته های ها و در امتداد محور پیج ها وجود دارد. برای حذف فشار موتور در این پمپها، ممکن است و پیج های مقابل نیز استفاده شود.

پمپ های پیچی

پمپ های دنده خارجی

دیدگاهتان را بنویسید