۲-۱۲-۲- مفهوم جدید

اخیرا تحقیقات زیادی به عمل آمده، که نشان می دهد پمپهای مگنتی، علاوه بر نداشتن هزینه های گزاف سیستم های مونیتوریگ جهت آب بندی، هزینه های طول عمر کمتری نیز نسبت به نمونه های مشابه آب بندی شده دارند. در واقع شرکت هایی که از پمپ های مگنتی استفاده نموده اند علاوه بر اینکه از نظر کنترل آلودگی هوا پاسخگویی بهتری به مراجع ذیربط داشته اند، از نظر اقتصادی نیز توانسته اند صرفه جویی نمایند.

در حالی که بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا، استفاده از پمپ های مگنتی را پذیرفته اند، اما برخی از آنها هنوز با دیده شک به مزایای این پمپ ها نگاه می کنند. این بی اعتمادی ها، به سابقه تاریخی این پمپ مربوط می شود که اغلب علاوه بر قیمت بالا و منحنی عملکرد نامتعارف، محدودیت های هیدرولیکی زیادی داشتند. اما امروزه پمپهای مگنتی مدرن، تقریب می توانند تمام شرایط فرآیندی خاص را بدون نیاز به رویه های عملیاتی ویژه و با قیمت اقتصادی مناسب پوشش دهند. از نظر فرآیندی، دماهای تا ۸۵۰ درجه فارنهایت ( تقریبا ۴۵۰ درجه سانتی گراد)، فشارهایی تا psi 3000 (تقریبا ۲۰۰ بار) و توان هایی تا ۵۰۰ اسب بخار (تقریبا ۴۰۰ کیلووات) با پمپ های مگنتی قابل پمپاژ می باشند.

درک نیاز برای تبیین خصوصیات فنی پمپ های بدون آب بند برای کاربردهای سنگین در پالایشگاه ها و صنایع مرتبط، باعث شد که موسسه نفت آمریکا تدوین استاندارد ۶۸۵ API را در سال ۲۰۰۰ آغاز نماید. ۶۸۵ API بر پایه استاندارد، بسیار رایج و محبوب ۶۱۰ API بود. این استاندارد (۶۱۰ API)، خطوطی کلی برای طراحی و ساخت پمپ های با آب بندی مکانیکی برای کاربردهای سنگین را تبیین می نمود. استاندارد ۶۸۵ API، نه تنها به پیشرفت و توسعه پمپ های بدون آب بند اعتبار می بخشید، بلکه باعث می شد که پمپ های بدون آب بند، در زمره پمپ های اصلی و قابل انتخاب در صنایع مربوطه محسوب گردد. امروزه به کمک استاندارد ۶۸۵ API پمپ های مگنتی برای انتقال سیالات داغ، اسیدهای کاستیکها”، آروماتیک ها و آبهای شور، با موفقیت در پالایشگاه ها استفاده می شود

خارج از صنایع شیمیایی و هیدروکربنی و حتی در جاهایی که دما و فشار بالا نیست، مقبولیت پمپهای مگنتی در حال پیشرفت است. پمپ های مگنتی پوشش شده با فلورو پلیمرها مانند PTFE و PFA در جاهایی که خوردگی شیمیایی بالا است نسبت به طرح های آلیاژی فلزی هزینه های کمتری دارند. وقتی از پمپ های مگنتی پوشش شده با نافلزات استفاده می گردد، تلفات جریان گردابی ناشی از میدان های مغناطیسی به مراتب کمتر خواهد بود. این موضوع، سبب افزایش راندمان پمپ خواهد شد و هزینه های انرژی سالانه کاهش می یابد. در حال حاضر، استفاده از پمپ های مگنتی با پوشش نافلزات، تکنولوژی استانداردی در کاربردهای اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، سدیم هیدروکسید و سدیم هیپوکلرایت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید