۱-۳-۷- انتخاب دبی

در دبی های فوق العاده بالا، بافتن پمپی با بهترین راندمان و سرعت از نظر اقتصادی غیر ممکن می باشد. در این حالت، ممکن است بدون توجه به اینکه دبی سیال شاید تغییر نماید، از دو پمپ با نصف اندازه مورد نیاز و یا دبی های دیگر استفاده شود. اگر دبی به طور – محسوسی از مقادیر کم تا مقادیر بالا تغییر نماید، این نوع چیدمان، راندمان کلی بهتری را به دست می دهد زیرا دبی می تواند به طور دلخواه، بین دو پمپ تقسیم شود؛ مثلا ۲۵ و ۷۵ درصد دبی کل. هر دو پمپ، باید به گونه ای عمل کنند که قادر به تحویل ظرفیت حداکثر یعنی ۱۰۰ درصد دبی گل را داشته باشند. روش دقیق به کار گیری اجزای مورد نیاز در این طرح، به چگونگی تغییرات دبی سیال در مناطق مختلف بستگی دارد. برای مثال، وقتی یکی از مناطق کار خانه ۲۵ درصد دبی کل را تحویل می دهد، منطقه دیگر ۷۵ درصد دیگر را تحویل خواهد داد؛ پمپ ها همچنین می توانند مستقل از یکدیگر لوله کشی شوند، ولی وقتی فقط یک منطقه پمپاژ در کارخانه وجود دارد، با سیال قبل از توزیع در مخزنی پمپاژ شود، در این حالت پمپ ها احتمالا به صورت موازی عمل خواهند کرد. اگر راندمان کاری، فاکتور چندان مهمی نباشد، تعداد دستگاه های انتخاب شده برای تحویل ظرفیت مورد نیاز، معمولا تابعی از هزینه خرید و نصب خواهد بود؛ و در صورتی که یک دستگاه نکی، کمترین قیمت را داشته باشد، همان دستگاه انتخاب خواهد شد. همین مطلب در صورتی که بیش از یک دستگاه کمترین هزینه را برای دبی مورد نیاز داشته باشند، بر قرار خواهد بود.

اگر چه شرایط زیادی را نمی توان یافت که در آنها از راندمان کاری بتوان صرفنظر کرده ولی در هر حال، شرایطی وجود دارد که در آن می توان از انرژی هایی که قبلا هدر میرفتند، برای تحریک پمپ استفاده کرد. نمونه هایی از این مثال، استفاده از بخار غیر قابل مصرف در پالایشگاه ها است. در تاسیساتی که نقصان و خرابی در تامین سیال، خطرات جائی، امنیتی یا خرابی در تجهیزات دیگری را در بر دارد، ممکن است از دو پمپ به صورت موازی در کلیه زمان ها استفاده شود. هر پمپ، می تواند حداکثر ظرفیت مورد نیاز را برآورده کرده و می تواند در صورت خرابی پمپ دیگر، کل بار را تحمل کند. معایبی نیز برای این طرح وجود دارد:

  • الف) از آنجایی که هر دو پمپ در ۵۰ درصد یا کمتر از ظرفیت کاری سیستم کار می کنند، هد از آنچه که مورد نیاز سیستم است فراتر می رود و در صورتی که هر دو پمپ با سرعت ثابتی کار کنند، باید برای خروجی، از یک شیر استفاده شود.
  • ب) طول عمر مفید پمپ ها ممکن است کوتاه شود.
  • ج) بیش از حد داغ شدن پمپ ها، در صورتی که جریان سیال به متمادی بسیار پایین افت کند.

این فاکتور، بعدا در همین فصل مورد بررسی قرار می گیرد. علیرغم این معایب، تسباتی نیز وجود دارند که امنیت حاصل از این دو پمپ، استفاده از آنها را سودمند می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید