همانطور که قبلا مشاهده شد (شکل ۱۲)، برهم نهی منحنی HQ پمپ روی منحنی هد سیستم، نشان می دهد که بمب در چه نقطه ای کار می کند. همانطور که در مشال زیر نشان داده می شود، شکل با شیب منحنی هد سیستم و منحنی HQ پمپ، عامل مهمی در برخی حالات به حساب می آید.
وقتی اسلاری تحت فشار داخل تجهیزات تحت فشار، مانند سیکلون های هیدرولیکی تخلیه می شود، هد سرعت خروجی ۱۱ باید به عنوان اتلاف هد در نظر گرفته شود (شکل ۱۰۷). که Hve تقریبا با Hvd برابر بوده و هر دو،
از نظر محاسباتی، عبارت است از ارتفاع هندسی مکش کل، مجموع هد هندسی مکث استاتیکی، هند اصطکاک مکش و افت ورود در لوله مکش و هد سرعت مکش. توجه: هد اصطکاک مکش، شامل اصطکاک در لوله ها و کلیه تجهیزات
وقتی هیچ ارتفاع هندسی استاتیکی در سیستم پمپاژ موجود نیست (شکل ۱۳)، منحنی هد سیستم، از دبی صفر و هد صفر شروع خواهد شد. در ظرفیتی معادل gpm 900 در این سیستم، آفت اصطکاک به صورت زیر محاسبه شده است:
استاندارد های پمپ های آتشنشانی، در هر نوع و اندازه ای که باشند، نه تنها باید به طور دوره ای و ترجیحا به روش روشن شدن خودکار (استارت اتوماتیک)، بلکه گاهی نیز باید به صورت دستی آزمایش شوند. بعضی معتقدند