هنگام کار با پمپ ها، به سه واژه زیر بر می خوریم که با فشار مرتبط هستند:

واژه دیگری نیز در این راستا وجود دارد بهنام ، فشار خلاه که در حالاتی که زیر فشار اتمسفر عمل می کنیم استفاده می شود؛ به هر حال این واژه، برخلاف سه واژه اول، به نوعی واژهای مرتبط با فشار نیست

الف) فشار مطلق: فشار مطلق، فشار بالاتر از صفر مطلق است. این فشار، می تواند بالاتر با پایین تر از فشار اتمسفر موجود در نقطه مورد نظر باشد.

ب) فشار بارومتریک: فشار بارومتریک، فشار اتمسفر نقطه مورد نظر بوده و با ارتفاع و شرایط آب و هوایی تغییر می کند.

ج ) فشار نسبی: فشار نسبی، فشار بالای اتمسفر در نقطه مورد نظر می باشد.

توجه: فشار خلا، منفی فشار نسبی است.

اگرچه برای بسیاری از مسایل می توان از واژه فشار نسبی استفاده کرد، ولی در بعضی اوقات استفاده از فشارهای مطلق، مفهوم بهتری از شرایط موجود و ساده سازی در محاسبات مورد نیاز را در بر خواهد داشت. انتخاب اینکه از چه واحدی استفاده شود

معمولا به انتخاب شخصی، تجربه شخصی طراح و تمایلات وی بستگی دارد.

ستونی از آب یا مایعات دیگر در یک لوله عمودی، فشار معینی را روی سطح لوله و در مقطع پایینی آن وارد می کند (نیرو بر واحد سطح). این فشار می تواند بر حسب پاسکال (Pa)، بار (Bar) یا پوند بر اینچ مربع (psi) یا طول ستونی از مایع بر حسب متر (nl) که همان مقدار فشار را روی همان سطح وارد می کند، بیان شود. ارتفاع ستون مایعی که مقدار فشار مورد نظر را تولید می کند، ارتفاع از سطح» نامیده می شود.

توجه: این، وزن سیال است که روی سطح اعمال می شود و همان فشار را تولید می کند.

ستون عمودی از یک آب ولرم به ارتفاع ۱۰ متر را در نظر بگیرید. فشار سنج متصل در انتهای ستون، فشاری معادل ۱ بار را نشان خواهد داد، ولی اگر سیال، بنزین با گرانش ویژه ۸/۰ باشد، هدی معادل ۵/۱۲ متر برای تولید همان فشار ۱ بار با همان سطح مقطع لازم خواهد بود. در نتیجه، هد و فشار، عباراتی قابل تعویض با یکدیگر خواهند بود، به شرط آنکه واحدها، صحیح انتخاب شوند. برای تبدیل فشار یا هد به یکدیگر، از رابطه زیر استفاده می شود:

H=P/pg

که در این رابطه p: چگالی سیال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید