۱-۲-۱۷- منحنی هد سیستم

این منحنی (شکل ۱۲)، از ترکیب منحنی اصطکاک سیستم با هد استاتیکی و هرگونه اختلاف فشاری در سیستم به دست می آید. با برهم نهی منحنی HQ پمپ روی منحنی هد سیستم، نقطه ای به دست می آید که پمپ در آنجا مشغول به کار می باشد؛  بنابراین در شکل ۴ – ۱۲، نقطه A، معرف وضعیتی است که پمپ با این منحنی HQ در آنجا مشغول به کار می باشد.

با تغییر مقاومت سیستم لوله کشی توسط نیمه باز کردن شیر با اعمال هر نوع تغییر دیگری، شیب منحنی هد سیستم نیز تغییر خواهد کرد؛ بنابراین در شکل ۱۲، نیمه باز کردن شیر در خط رانش، منحنی هد سیستم نشان داده شده را تولید می کند، یعنی نقطه کار به سمت هد بالاتر و دبی کمتر حرکت می کند.

توجه: باز کردن بیشتر شیر، تاثیر عکس خواهد داشت.

– موارد استفاده منحنی ها

برای انتخاب پمپ مناسب، حداقل باید از یک نقطه روی منحنی هد سیستم استفاده کرد. در برخی موارد، اگر حداکثر راندمان مورد نظر باشد، باید از دو یا تعداد بیشتری از نقاط استفاده کرد.

به جز در مواردی که در ادامه خواهد آمد، فقط افت هایی که از اصطکاک در لوله ها ناشی می شود، مورد توجه قرار خواهند گرفت. در عمل، برای هر کاربردی باید افت های هیدرولیکی مختلفی را مورد بررسی قرار داد، که بعد از مشخص شدن مقدار افستها، می توان معلوم کرد که از چه انتهایی می توان در محاسبات هد سیستم صرفنظر نمود.

دیدگاهتان را بنویسید